학술논문

영상 콘텐츠 속의 지역공간과 지역문화

Locality and local culture in visual image contents

저자
신광철
소속
한신대학교 교수
한신대학교 강사
학술지정보
발행정보
인문콘텐츠학회 2006년
피인용횟수
10
자료제공처
국회도서관 국립중앙도서관 NRF DBpia
주제분야
인문학 > 인문학일반
키워드
지역공간, 지역문화, 영상콘텐츠, 영상위원회, 로케이션, 영화ㆍ드라마촬영장ㆍ세트장, 라디오스타, 영월, 감성로컬체험, Locality, Local Culture, Visual Image Contents, film commissions, studios for films & dramas, location, “Radio Star”, Youngweol, emotional experience of locality
초록

최근 영상 로케이션이 활성화되면서, 영화와 특정 지역의 결합이 활발하게 이루어지고 있다. 하지만 이러한 결합의 양상을 살펴보면, 특정한 지역이 영화의 단순한 무대로 동원되는 사례는 많지만, 특정한 지역의 문화가 영화에 깊숙이 반영되는 사례는 그다지 많아 보이지 않는다.
본 논문에서는 영상위원회의 로케이션 지원 현황 점검과 영화ㆍ드라마 촬영장ㆍ세트장 현황 점검을 통해서도 이러한 상황을 확인할 수 있었다. 현재 거의 모든 지역에서 영상위원회가 설치되어 영상 로케이션 지원 활동을 활발하게 펼치고 있지만, 대개의 경우 지역공간을 영화의 무대로 제공하는 데 주안점이 맞추어져 있다. 전국 곳곳에 산재한 영화ㆍ드라마 촬영장ㆍ세트장은 적자를 면치 못하거나 유명무실한 상황에 처해 있다.
이러한 상황이 발생한 배경으로 운영 및 마케팅 등의 문제를 생각할 수도 있겠지만, 콘텐츠 내적인 측면에서의 문제 또한 중요한 문제라고 본다. 대다수의 경우, 특정 지역공간이 영화의 무대로 등장하였을 뿐, 그 지역의 문화적 요소와 긴밀하게 연관되어 있지는 못했기 때문에 지속적인 관심을 이끌어내기 어려웠던 것이다.
본 논문에서는 영상콘텐츠와 단순한 지역공간(무대)의 결합이 아니라, 지역문화(배경)와의 결합이 중요하다는 점을 강조하였다. 이 점과 관련해서 콘텐츠 창작 및 제작 단계에서부터 지역문화(배경)와의 결합을 염두에 둘 필요가 있다. 영화와 지역문화의 결합과 관련해서 주목할만한 콘텐츠 가운데 하나가 영화 〈라디오스타〉이다. 영화 〈라디오 스타〉는 특정한 역사적 시점의 재현을 통해 영월의 지역문화와 영상의 결합을 이루어내고 있을 뿐만 아니라, 지역 주민들과 더불어 이야기를 이끌어나가기까지 하였다.
그렇다면, 단순히 영화의 촬영 무대가 아니라, 그 지역의 문화를 효과적으로 반영하여 성공적인 영상 콘텐츠를 창출하고, 이를 토대로 지역 관광의 활성화로까지 이어지기 위해서는 어떠한 조건들이 필요한가? 본 논문에서는 이 문제에 대한 해답을 ‘감성 로컬 체험’으로부터 찾으면서, Pre-production과 Production, Postproduction의 틀에서 정리해 보았다.

Recently combination of films and specific locality is active as film location is vitalized. However the current aspect of this combination says that there aren't many cases that the local culture of specific region is closely connected to films though they are frequently adopted into films as simple spatial stage. This essay shows that this phenomenon is prevalent by checking the present condition of location that ‘film commissions’ have supported and studios for film & drama producing. Though film commissions support actively the locations for film-making in most regions, its activities are concentrated on only spatial offer of locality as simple stage of films & dramas in most cases. The studios for films & dramas scattered all over the country have a deficit and are in nothing but the name. The condition like this results from not only the matters of marketing and management but also inner aspects of visual image contents. In most cases it is difficult to draw continuous attention owing to the lack of close connection between cultural elements of specific locality and film making. This essay emphasizes that close combination of visual image contents and local culture(background) is more important than simple union of visual image contents and locality(spatial stage). In this context it is necessary to focus on the former combination from the first step of visual image contents producing. A film, “Radio Star” is a noticeable model case of visual image contents closely connected with local culture. “Radio Star” achieved a great combination of Youngweol region and visual image contents by reviving a certain historical point, therefore it could make a story together with the local residents. Then what terms do we need to create successful visual image contents by reflecting the appropriate local culture and to activate local tourism on this ground? We found the answer from ‘emotional experience of locality’ and arranged the process on the frame of ‘pre-production’, ‘production’, and ‘post-production’.

목차
  • 국문초록
  • Ⅰ. 머리말
  • Ⅱ. 영상위원회의 로케이션 지원과 지역공간 활용
  • Ⅲ. 영화ㆍ드라마 세트장의 현황과 문제점
  • Ⅳ. 영상콘텐츠와 지역문화
  • Ⅴ. 맺음말
  • 참고문헌
참고문헌

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